פתיחת עסק קטן היא עניין מורכב, אבל ישנם כמה צעדים בסיסיים שכל בעל עסק צריך לעשות כדי להגביר את סיכויי ההצלחה שלו או לכל הפחות לשמור עליו ככל הניתן. 

אז מה צריך מלבד רעיון, מודל עסקי, תכנית שיווקית ומוטיבציה? טוב ששאלתם – הנה ארבעה דברים שלא מדברים עליהם מספיק, אבל הם קריטיים להגנה הבסיסית על העסק מפני סיכונים.

ביטוח עסק לתכולה ולמבנה

אירועים שליליים עלולים לבוא לפתחו של כל עסק כרעם ביום בהיר. פעמים רבות לא ניתן לחזות אותם והתרחשותם אינה תלויה בהתנהגות כזו או אחרת של בעל העסק או עובדיו. לכן אחת המשימות הראשונות שמומלץ לבצע עם הקמתו של עסק קטן חדש היא לבטח אותו.

אולם, מכיוון שלא כל העסקים הקטנים נולדו שווים וגם הפוליסות שונות ומגוונות, חשוב להתאים אותן לאופי וסוג העסק, לתחום פעילותו, למספר העובדים ולמיקום הפיזי שלו. יש לתת את הדעת גם על שאלות כמו האם הנדל"ן נמצא בבעלות בעל העסק או בשכירות? האם הוא משרת לקוחות או לא? האם מדובר בעסק שמחזיק מלאי סחורה? ואם כן, האם הוא כולל אולם תצוגה או רק מחסן? וכדומה. ביטוח מבנה יספק לכם שקט מנזקים למבנה העסק ואילו ביטוח תכולה יכלול את כל הציוד הנמצא בתוכו כמו רהיטים, מחשבים וציוד נוסף המשמש את העסק.

ביטוח עסק מגן על בעל העסק לא רק מפני הנזקים הכלכליים המתרחשים בעקבות פריצות או שריפות, אלא גם מפני אובדן הכנסה, חבות מעבידים (לינק לכתבה על ביטוח חבות מעביד) וגם מפני אחריות לנזקים שייגרמו לצד שלישי בעסק.

צד שלישי הוא למעשה כל מי שאינו בעל העסק: עובדים, אורחים, ספקים או לקוחות. כשאנשים אלה נוכחים בעסק מסוים ונפגעים חלילה, בעל העסק אחראי לכך. בעלי עסקים שלא מגנים על עצמם מפני תביעות צד שלישי יהיו חשופים לנזקים בגובה כספי שעלול להמיט חורבן על העסק ולערער את קיומו.

דברים שכדאי להתכונן אליהם מראש בפתיחת עסק קטן

גיבוי ושימוש בענן

השאלה מה הוא עסק ללא המידע העסקי שלו אינה תהייה פילוסופית, אלא נושא חומרי וכלכלי ממדרגה ראשונה. המידע הזה כולל את כל מה שצבר העסק בשנות קיומו. פרויקטים בעבר, בהווה ובעתיד, חומרים שיווקיים, מסמכים בירוקרטיים, פרטי לקוחות, מסמכים פיננסיים ומה לא. בלי כל אלה, עסק לא יכול לתפקד.

הנתונים לגבי ההשלכות ההרסניות של אובדן מידע הם חד משמעיים. מחקרים רבים בתחום התקיימו בעקבות אירועי 11/9 במרכז הסחר העולמי וברובם עולה תמונה עגומה ומפחידה: 94% מהעסקים שאיבדו את המידע העסקי שלהם לא הצליחו להתגבר על המהלומה וסגרו את השערים תוך שנתיים בלבד. 

אז איך מגנים על המידע העסקי? מגבים אותו במקום נוסף מלבד המחשבים הפיזיים שבעסק. על אף הכתובת שמופיעה באותיות קידוש לבנה על הקיר, רוב בעלי העסקים נותרים שאננים. סקרים שנערכו בשנים האחרונות מראים כי 96% מהמחשבים במקומות עבודה לא מחוברים למערכת גיבוי ראויה, בזמן שכרבע מבתי העסק והחברות סובלים מדי שנה מאובדן מידע. על מנת שאירוע של שריפה לא יגרום לסגירת העסק כולו, דאגה לגיבוי חייבת להיות חלק בלתי נפרד ממשימות כל בעל עסק בתחילת דרכו.

עד לא מזמן מקובל היה להציב שרת נוסף בבית העסק, שישמש כגיבוי. אלא שבעת הצפה, שריפה או פריצה גם השרת נמצא בסכנה ועלול ללכת לטמיון ביחד עם שאר מחשבי החברה ולכן מומלץ לפנות לשירותי גיבוי בענן ויש לא מעט חברות ישראליות המעניקות שירות זה.

הענן הוא חוות שרתים חדישה ומתקדמת בה ניתן לשכור מקום ושירות ושם יגובה כל המידע של העסק. כך, כשהגיבוי רחוק פיזית ממקום מושבו של העסק עצמו הוא אינו נתון לסכנות שבית העסק נתון להן. 

הגנה מפני התקפות סייבר

אמנם מתקפת סייבר נשמעת כמו משהו ששייך לסרט הוליוודי, אבל כפי שאמר ראש ה-FBI לשעבר, רוברט מולר, לא מדובר בעלילה מתוסרטת אלא במציאות קיימת: "ישנם רק שני סוגים של עסקים בעולם", מסביר מולר, "יש את אלה שחוו התקפת סייבר ואת אלה שעוד יחוו התקפת סייבר".

פשעי סייבר הפכו בשנים האחרונות לדבר שבשגרה. האקרים פורצים למחשבים כדי לגנוב מידע עסקי או כדי לשתול תוכנות זדוניות שיעזרו להם להפיל אתרי אינטרנט, ולכן חשוב להשתמש במערכות אבטחת מידע שמגנות על מערכות המחשוב מפני סכנות אלה. 

בעלי עסקים קטנים עשויים לגלגל עיניים בשלב זה כי מה אכפת לאיזה האקר מעסק של שמעסיק חמישה אנשים באור יהודה? ובחדשות מדווחים רק כאשר תאגידים בינלאומיים נופלים קורבן למתקפת האקרים מתוחכמת, אבל האמת מטרידה; עסקים קטנים רחוקים מלהיות חסינים – נהפוך הוא. בגלל שמערכות ההגנה שמעמידים עסקים קטנים הן לעיתים קרובות מדי לא מספיקות במקרה הטוב או לא קיימות במקרה הגרוע, האקרים מנצלים זאת כדי לפרוץ אליהם בקלות והם עושים זאת לא מעט.

דוגמא נפוצה להגנה שכזו היא חומת האש שמנטרת וחוסמת התקשרויות בלתי רצויות מבחוץ או מבפנים, מעדכנת את בעל העסק בפעילות חשודה או בפריצה, כך שאפשר לטפל בבעיה ולצמצם נזקים תוך זמן קצר. עסקים קטנים יכולים להצטייד בכל חומות ההגנה החדישות ביותר, אבל מדובר בהוצאה כספית כבדה, שכן מלחמת ההתשה בין פושעי הסייבר וחברות אבטחת המידע רק הולכת ומשתכללת. לכן, מומלץ להצטייד בשירות הגנה וירטואלית דרך הענן ולקבל במחיר שווה לכל נפש את אמצעי האבטחה המתקדמים ביותר בשוק, שזמינים כעת לכולם.

ביטוח אחריות מקצועית

נחזור לעולם הלא-וירטואלי ולסכנות שהוא טומן בפנינו. בעלי מקצוע בתחום המקצועות החופשיים, דוגמת רופאים או עורכי דין, מקפידים להגן על עצמם מפני תביעות רשלנות מקצועית למיניהן, בהתאם לסוג הפעילות והעסק. 

אגב, בכל הקשור לעריכת דין, כדאי לדעת שמספר התביעות נגד עורכי דין מצד לקוחות לא מרוצים נמצא בשנים האחרונות בעלייה מתמדת בישראל ובעולם כולו. אף עורך דין אינו חסין מפני לקוח כועס שמפנה טענותיו כלפי מי שייצג אותו, ובדיוק כדי להתכונן למצבים האלה קיימת הגנה בדמות ביטוח אחריות מקצועית ששומרת על אנשי המקצוע במקרים של טעות או של רשלנות בעבודה. כך, אם איתרע מזלכם להיתבע על ידי לקוחות, חברת הביטוח היא תהיה שתישא בהשלכות הכלכליות במקומכם, ולא תאלצו לשלם סכומים שעלולים להאמיר עד לחמש ושש ספרות. 

גם כאן, כמו בכל הנושאים האחרים ברשימה, חשוב להתאים את הפוליסות למקצוע, סוג האינטראקציה עם לקוחות ולסיכונים המקצועיים הספציפיים, כי חבל יהיה לשלם על רכיבי ביטוח שלא רלוונטיים עבורכם או חלילה לגלות ביום הדין שלא הגנתם על עצמכם כראוי.

עכשיו, כשאתם יודעים כיצד עליהם להגן על העסק - כל מה שנשאר לכם לעשות כדי שהוא ישגשג באמת הוא להתמקד בפיתוח הרעיון, המודל העסקי, תוכנית שיווקית ומוטיבציה. קטן עליכם.

ביטוח חיים להבטחת עתיד הילדים

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם: