תאריך השיחה 27/05/2020 | משך שיחה 00:37:00

 

קובי:    בוקר טוב לכולם ותודה שהצטרפתם אלינו לשיחת הועידה על הרבעון הראשון בפורמט החדש של הזום וובינאר, נמצאת איתי פה כאן גם רונית חיוחמו, סמנכ"לית הכספים, באותו פורמט ידוע  אנחנו נסקור את התוצאות של הרבעון ואחר כך נפתח את זה לשאלות ותשובות. דקה לפני זה דיסקליימר רק.

מזכירה:    שלום וברוכים הבאים לשיחת הועידה של איי.די.איי ביטוח, לסקירת התוצאות של הרבעון הראשון לשנת אלפיים עשרים, לידיעתכם כל משתתפי השיחה נמצאים על מצב מיוט, לפני שאני מחזירה את זכות הדיבור לקובי ברצוני לציין כי כל מידע שיימסר מעבר לנתונים היסטוריים הינו מידע צופה פני עתיד כהגדרתו בחוק ניירות ערך על כל המשתמע מכך מבחינת רמת הודאות והדיוק שלו. תוצאותיה של החברה בפועל עשויות להיות שונות באופן מהותי מהשערותי והערכות אלה בשל מגוון גורמים, כפי שמובהר באזהרת מידע צופה פני עתיד בפתח הדוח הרבעוני.
אני מעבירה כרגע את רשות הדיבור לקובי.

קובי:    בוקר טוב לכולם, אני אתחיל קודם כל בהשפעה או בהתייחסות לקורונה, עוד לפני הסקירה של התוצאות הפרטניות. אז קודם כל הצהרה כללית, לטעמי עוד מוקדם מדי להעריך מה היו השפעות הקורונה גם על המשק ואולי בהמשך גם עלינו, מה שאנחנו כן יודעים בדבר הזה זה שהמשבר הזה הביא איתו האטה כלכלית והעלאה בשיעורי האבטלה, לא מועסקים שיעורי האבטלה, היו הגבלות נסועה, היו סגרים, בהמשך אולי זה יביא לירידה בצריכה בכלל, צריכה פרטנית של כלי רכב או פחות משכנתאות, יש פה איזושהי תמונה שאנחנו עוד לא יודעים בדיוק מה תהיה השפעה על הצריכה הפרטית.
אם אנחנו מסתכלים ספציפית על מה חווינו בחודש אפריל, או נגיד מסוף מרץ, אפריל ובמאי זה המגמה מתחילה להשתנות אז בעולם, בעולם הרכב ספציפית כל אולמות התצוגה של היבואנים, כל מגרשי היד שניה, כל נושא המימון הלוואות לרכב, כל הדברים האלה כמעט והיו סגורים לחלוטין, ראינו רק בתחילת מאי את החזרה הדרגתית שלהם וגם כן לא בהיקפים שאנחנו מכירים, כל המקומות האלה של רכישת כלי רכב, החלפת כלי רכב, מבחינתנו זה הצמתים או הטריגרים לרכישת ביטוח רכב.

בחודש אפריל, גם בעידוד הפיקוח הרבה מאוד, קבוצה לא קטנה של לקוחות בחרו חלופות של השבתת הביטוח, מה שאפשר להם ליהנות מחמישים אחוז החזר שהם לא נוסעים ברכב, היו כאלה שביטלו לגמרי את הביטוחים, היו כאלה שהעבירו לצד גימל, היו שורה ארוכה של צעדים של הציבור בעצם להפחית את עלויות הביטוח שבמהלך חודש אפריל, הנושא הזה לשמחתי זה מראה על החזרה לשגרה כמעט וחזר בחודש, בחודש מאי.

מנגד כל עולם של הצמצום נסועה, כל הנושא של היציאה מהבית, הסגרים, השהייה בבית הורידה את הנסועה, הורידה את השכיחות ואת הפניות אלינו למוקדי התביעות בצורה משמעותית החל מסוף מרץ בעיקר באפריל ואנחנו רואים עכשיו במאי, אנחנו בשבוע הרביעי של מאי אנחנו רואים את החזרה הדרגתית, עוד לא חזרנו לגמרי אל המספרים שהיו טרום הקורונה, לא במכירות, לא בשירות וגם לא בתביעות.

השפעה נוספת שהייתה לנו בגלל הקורונה בחודש מרץ תכננו את הנופש שאנחנו עושים פעם בשנה וחצי לעובדים, נסיעה מאוד מפנקת לחו"ל, לצערנו זה בוטל, אז לא רק שההוצאות של הנופש לקחנו על עצמנו גם את החלק של העובדים ואתם תראו כשנצלול לתוך ההוצאות השפעה ברבעון הזה של שבעה מיליון שקלים רק בגין ביטול הנסיעה, חלק החברה וחלק שלקחנו על חשבון העובדים. לצד מה שאמרתי עכשיו בין אם זה מצב התביעות ובין מצד המכירות החברה נקטה בשורה ארוכה של צעדים להתמודד עם המשבר, ביניהם נושא ההתייעלות.

אז קודם כל עברנו לעבוד מהבית ברמה של תשעים אחוזים, תוך רציפות עסקית מלאה, השירות אני מעריך טוב וגם לפי התגובות של הלקוחות שירות מצוין ללקוחות, אז זה צד אחד. כן ירדנו בעלויות כוח האדם שלנו, זה התחיל מעובדים שביקשו לצאת לחופשה או לחל"ת בגלל הנושא של הילדים בבית מסיבות שלהם, אנחנו גם הוצאנו קבוצה של עובדים קטנה לחל"ת, סך הכל עם אי הגיוס של הכוח אדם, אנחנו חברה הרי אתם מכירים אותנו עם ריוולווים של כוח אדם, אז ברגע שעצרנו את הגיוס, עצרנו גם שעות נוספות בסך הכל שאני מסתכל על זה הייתה לנו ירידה בחודש אפריל ובתחילת מאי של שמונה, עשרה אחוזים בהיקף כוח האדם, נכון שאנחנו מאמצע מאי מתחילים לראות את החזרה בהיקפים למעלה, תוכנית ההתייעלות תמשיך איתנו גם לכל השנה מעבר למה שדיברנו בתוכניות העבודה, אז עשינו צעדי התייעלות כפי שאמרנו לא רק בדרגי העובדים, עשינו גם בדרג ההנהלה, צמצמנו אגף אחד, ועשינו את זה גם בדרג המדווחים להנהלה, זאת אומרת מלמעלה ועד למטה, ועוד פעילויות נוספות עשינו מול ספקים להתאים את החוזים.

נכון שבחודש אפריל החברה הקדימה תשלומים לעסקים קטנים, אנחנו ממשיכים לעשות את זה כדי להקל עליהם את התזרים, אבל באותם מקומות שחשבנו שאפשר לבצע התאמות בהיקפי החוזים או בעלויות ביצענו את זה גם כן. אני חייב לציין שחודש מאי והתמונה נראית אחרת מחודש אפריל, אנחנו רואים מיום ליום משבוע לשבוע חזרה למספרים שאנחנו יותר אוהבים במכירות, האמת שגם בשירות אנחנו רואים את החזרה הזאת, זה משמח אותנו כי זה חלק מסימני הריקאברי לפעילות, עדיין אני חייב להגיד לא חזרנו לטרום הקורונה וזה טבעי עם כמות האנשים שיש בבית, אבל הסימנים מאוד יפים של החזרה לפעילות, ויש שוק ההון כפי שאתם כולכם יודעים אפילו יותר טוב ממני עשה את הריקאברי שלו בחודש אפריל ומאי, נרחיב על זה לעומק.

אז זהו, זה הייתה תמונה מלמעלה של הקורונה, עם ההשפעות שלה על המכירות, על הירידה בשכיחות, על החזרה הדרגתית, על ההוצאות ועל שוק ההון, זה היה ככה בבריף מלמעלה. ואני רוצה עכשיו להתחיל לצלול ולסקור את התוצאות של הרבעון הראשון, בשורה התחתונה ביטוח ישיר הפסידה בנטו תשעה מיליון שקלים ברבעון הזה, מול חמישים ואחד מיליון שקלים רווח ברבעון הקודם. רוב המכריע של הירידה ברווחיות או הסיבות להפסד נובעים מהירידות בשוק ההון ואני תכף ארחיב על זה, אותם ירידות שהיו בפברואר ובמרץ, בעיקר במרץ. וכן אנחנו נראה את זה, יש לנו ירידה ברווח החיתומי שרובו מגיע מאותה, מהוצאות חד פעמיות ומנזקי הטבע החריגים שהיו לנו בינואר, פברואר, אני ארחיב על הכל בהמשך.

אם אני עכשיו צולל לתוך רווחי ההשקעות כדי להסביר יותר, אז לא מגלה לכם פברואר ובעיקר מרץ היו ירידות משמעותיות, בדוח השנתי שלנו שפרסמנו אותו לקראת סוף מרץ כבר דיווחנו אז על הפסד בתיק הסחיר שלנו של שישים מיליון שקלים, היו עוד כמה ימים לסוף הרבעון פלוס ההשפעות של הלא סחיר וגמרנו את הרבעון הראשון עם הפסד של חמישים ושתיים מיליון שקלים בתיק הנוסטרו. אם אנחנו משווים את זה לרבעון הקודם שהיה בו רווח של עשרים ואחד מיליון שקלים, יש לנו פער של כשבעים ושתיים מיליון שקלים בין ריבעון מקביל לרבעון הנוכחי, במונחי נטו זה ארבעים ושישה מיליון, או ארבעים ושבעה מיליון שקלים ליתר דיוק, מספר תבינו את ה.. כמה הוא תופס נפח בפער בין הרבעון הקודם לרבעון הנוכחי.

אני חייב לציין שכל הירידות האלה, אותם חמישים ושתיים מיליון שקלים שתיארתי, משמעותם כאחוז נקודה שמונה מתיק הנוסטרו, אתם זוכרים לטוב ולרע התיק שלנו סולידי, שיעור המניות שלנו נמוך, אז זה התמונה ואפשר גם לראות לפחות לפי הדיווחים של תחילת.. של סוף מרץ שהפגיעה אצלנו הייתה באופן השוואתי יחסית נמוכה.

באפריל ומאי אנחנו חווים כבר ריקאברי בתמונת ההשקעות, כרגע אני מדבר על החלק הסחיר בלבד, בלי הנדל"ן, בלי הקרנות, אנחנו כבר רואים חזרה של כשלושים ושבעה מיליון שקלים שמביא אותנו לרווח או הפסד מתחילת השנה של כחמישה עשר מיליון שקלים על התיק, אני חייב להגיד השווקים וולטילים, התנודתיות גדולה אפשר לראות את זה כמעט כל יום, אבל סך כל התמונה נראית חיובית של ריקאברי בשוק ההון, אם אני לוקח מול החמישים ושתיים אנחנו כבר היום במינוס חמש עשרה.

אז זאת תמונת ההשקעות שלנו, אם אני עובר, אם אני עובר עכשיו וצולל לרווח החיתומי. הרווח החיתומי ברבעון הזה הסתכם לארבעים ושלושה מיליון ש"ח, בהשוואה לשישים ושלושה מיליון ש"ח ברבעון המקביל, הכל בברוטו לפני מס, גם בהשקעות כשדיברתי זה היה ברוטו לפני מס.
הפער בין הרבעון הזה לרבעון המקביל שנה שעברה ברווח החיתומי נובע מארבעה גורמים עיקריים. הראשון זה נזקי הטבע, ברבעון הזה היו לנו אחד עשר מיליון שקלים הוצאות בגין נזקי טבע בשייר, זאת אומרת אחרי מבטחי משנה ואחרי שילובים, כמובן זה בברוטו, מול  חמישה מיליון שקלים ברבעון המקביל שנה שעברה, זאת אומרת כבר השפעה של כשישה מיליון שקלים בין הרבעונים, חמישה שישה מיליון שקלים בין הרבעונים.

כל זה מאותן הסערות שהיו בתחילת ינואר וגם קצת בפברואר. הדבר השני, מכיוון שיש ירידה בפרמיות בעיקר או רק ברכב ורכוש, אנחנו חווים בגלל שאי אפשר לפרוס את ההוצאות ברגע שהפרמיות יורדות, גידול בהוצאות שנובע מאותם הוצאות נדחות, מאותם הוצאות DAC, אם אני משווה בין רבעונים זה סביב החמישה מיליון שקלים. השפעה שלישית, השפעה שלישית זה הנופש חברה, אותם כשבעה מיליון שקלים שלא היו לנו ברבעון המקביל, ומנגד כל העולם של רכב רכוש אני אתאר אותו כפועל יוצא שלהתחרות, ראינו שמה ירידה ברווחיות, סך הכל כשאני לוקח את שלושת הגורמים הראשונים של הדק, של הנזקי טבע, של הנופש, כמובן זה תמיד יותר מורכב ויש הרבה יותר השפעות, אז זה מסביר חלק מאוד מרכזי בפערים בין הרבעון הזה לרבעון הקודם.

כל הנושא של הירידה בשכיחות של תאונות באפריל או הירידה בנסועה, נושא ההתייעלות זה יבוא לידי ביטוי ברבעון השני, זה כמעט ולא השפיע ברבעון הראשון. עכשיו אני רוצה לצלול לתוך עולם הרכב ורכוש גרידא, אתם רואים בטופ ליין, בירידה בפרמיות, ירידה של שניים עשר אחוז ברוטו בפרמיות שלנו. זה מושפע משמונה אחוז קיטון בכמויות, תכף אני אדבר על זה, וארבעה אחוז במחירים.

מרבית הירידה בכמויות נובעת מהמהלכים שאנחנו עושים לטיוב התיק, מי שאיתנו בכל השיחות הקודמות בחודשים האחרונים ומהרבעון השני של אלפיים ותשע עשרה, מכירים את המהלך שאנחנו עושים, אנחנו פועלים לטייב את התיק, להוציא מהתיק הזה לקוחות שאנחנו לא מרוויחים עליהם. אנחנו עושים את זה בצורה הדרגתית, התחלנו את זה בסוף רבעון שתיים שנה שעברה, מדיפרנציאציה יותר עמוקה במחירים דרך חיתום פרטני, דרך טיפול במנגנוני גבייה, דרך בקרות נוספות. שורה ארוכה של צעדים שאנחנו כל הזמן הולכים ומוסיפים לתוך התיק שלנו, יש לזה השפעה בטופ ליין, ותהיה לזה השפעה בבוטום ליין חיובית, ואנחנו כבר רואים את השיפור בתמהיל התיק שלה.

לגבי הסיבה שכולנו מדברים עליה זה אותה תחרות שיש בשוק הרכב, אז כן לא סוד הענף הזה תחרותי. אמרתי לכם בשיחה הקודמת שלנו שאנחנו מתחילים לזהות האטה בירידת, האטה בירידת המחירים או עצירה בירידות המחירים, זה היה נכון טרום הקורונה כנראה ירידת השכיחות נתנה רוח גבית לכולם, יותר קמפיינים ולהתעצמות בתחרות, אין לי מושג איך זה ימשיך הלאה אני מאלה שיותר אופטימיים שהנושא הזה מה שנקרא יתמתן.

למרות התחרות, למרות כל המבצעים אנחנו שומרים על חידוש, שיעור חידושים שיעור נאמנות לקוחות מעל שמונים אחוזים, זה מעיד מבחינתי על הרבה מאוד דברים, אנחנו מוסיפים כל הזמן את המוצרים הנוספים שלנו בעולם הרכב, השבוע רק השקנו את ישיר צעיר, מוצר טלמטרי לנהגים צעירים. יש לנו את הישיר עד אליך שבאים לקחת לך את הרכב מהבית בעת תאונה, מוקד עשרים וארבע שבע, כל הדברים האלה מבדלים אותנו, נותנים לנו ערכים מוספים ואנחנו מרגישים את זה בשיח שלנו מול הלקוחות הטובים שאנחנו רוצים. כדי למקד את ההשפעות החד פעמיות ברכב רכוש אז אמרתי נזקי טבע השוואה רבעון מול רבעון לא אבסולוטית, חמישה מיליון שקלים, נושא הDAC חמישה מיליון שקלים גם כן, ונושא של הביטול נופש חברה משפיע גם כן.

אני אעבור לנושא הרכב חובה, בענף רכב חובה אז כשמסתכלים על הרווח הכולל, כשמסתכלים על הרווח הכולל אז כמובן בגלל שרוב הנוסטרו שלנו רוב הרזרבות מיוחסות לענף הזה אז רואים את ההשפעה של שוק ההון, כשאנחנו מסתכלים על הרווח החיתומי ברכב חובה אנחנו רואים את השיפור שיש לנו בתוצאות החיתומיות, פועל יוצא של הידוק, ניהול יותר הדוק של התביעות, ההתקשרות שלנו עם המבטחי משנה והעמלות שאנחנו מקבלים, טיוב התיק שישפיע יותר בעתיד, אין ספק שהמדד והריבית הנמוכים תומכים בענף רכב חובה, הם משפיעים על הנוסטרו מהצד השני אבל תומכים ברכב חובה, בסך הכל אנחנו רואים שיפור
ברווח החיתומי שלנו בחובה.

אני אעבור לענף דירות, בענף דירות אנחנו רואים את הצמיחה היפה בשורה העליונה בפרמיות, ברבעון הזה גידול של שבעה אחוזים, אין ספק אני אומר את זה גם לרכב אם לא אמרתי קודם וגם לדירות, ברור שהייתה השפעה של הקורונה, גם בשבועיים האחרונים של מרץ כמובן באפריל על המכירות, אבל עדיין צמיחה יפה של שבעה אחוזים, רבעון מול רבעון בדבר הזה. את הרבעון סיימנו עם רווח של שני מיליון שקלים, לא רווח גבוה אבל בענף דירות אני יכול להגיד לכם שאנחנו כבר רואים את הטרן אראונד שאנחנו עושים, פועל יוצא של המעבר או הפסקה של המכירות של שרברב פרטי ומעבר למכירות של יותר ויותר שרברב בהסדר, כמובן ללקוח יש אופציה אבל אז זה בתעריפים אחרים.

אנחנו הידקנו את החיתום שלנו, העמקנו את הדיפרנציאציה בין סוגי מבנים שונים, אנחנו רואים עצירה בעליית הכמות תביעות ועלויות התביעות של הצנרת, ולכן בענף דירות אני חייב להגיד לכם אני אופטימי שאנחנו באזור מה שנקרא בתחתית היניו ואנחנו נשפר את הרווחיות שלנו בענף הזה, כמובן היו גם השפעות של נזקי טבע ברבעון אבל לא כמו ברכב רכוש.

אם אני עובר לענף חיים, ענף חיים נהיה ענף מאוד דומיננטי אצלנו בחברה, הוא ילך ויגדל כי אנחנו אוהבים את הפעילות הזאת, זה פעילות ריסק טהור, אין לנו שמה לא אבטחת קצבאות, או מקדמי תשואה, זה ריסק טהור או דרך משכנתאות בין אם זה פעולות ישירות שלנו ובין אם זה פעולות דרך השת"פים שלנו עם הבנקים.
אז קודם כל יש שמה צמיחה נאה מאוד של עשרה אחוזים ברבעון הראשון, שנה מול שנה. יש לנו גידול ברווח שנובע גם מהגידול בכמויות וגם מפחות תביעות שהיו לנו ברבעון הזה, בסך הכל רבעון מאוד יפה בענף חיים.
אם אני עובר לענף בריאות, אתם מכירים את זה ענף בריאות מחולק בעצם לשני תתי ענפים, או שני תחומים.

תחום אחד זה הבריאות הקלאסי, ניתוחים, השתלות מחלות קשות, והתחום השני זה תאונות אישיות. בתחום הראשון הכל יפה, אנחנו צומחים, אנחנו מרוויחים טוב, יש מגמת שיפור, תכננו כפי שאמרתי לכם ברבעון הקודם לעשות הרחבה והשקה של הפעילות הזאתי בחודשי הקיץ, כנראה אנחנו נדחה אותה קצת לאור אירועי הקורונה אבל סך הכל תחום מרכזי באסטרטגיה שלנו, אנחנו גדלים אנחנו רוצים לגדול שמה יותר וזאת בעצם האג'נדה שלנו בתחום. החלק השני וגם מה שמושך את הירידה בפרמיות וברווחיות של הענף הזה זה תאונות אישיות.

קודם כל ברמת המכירות הורדנו את הרגל מדוושת הגז לאור כל החמרת הרגולציה, עמדת הרגולטור, אתם לא שומעים את זה ממני פעם ראשונה, אנחנו עברנו למכירות הרבה יותר הדוקות ומדויקות ולכן בענף תאונות אישיות, או בתחום תאונות אישיות אין צמיחה, גם יש לנו פחות ביטולים לאור ההידוק הניהול שלנו, ולכן כל המספרים שמשפיעים על הצמיחה בענף רכב וכו' זה על אף האפס צמיחה בתאונות אישיות.

ברבעון הזה היו לנו גם הוצאות חד פעמיות או הפרשות חד פעמיות בתאונות אישיות בהיקפים של כשמונה מיליון שקלים, חלק התפתחויות עבר חלק הגדלת רזרבות, פועל יוצא גם של מודעות צרכנים יותר גדולה לתבוע בענף הזה, אבל אני חושב שעדיין אחרי שנזקק את כל הרעשים של התת תחום תאונות אישיות אז בריאות זה תחום טוב שאנחנו רוצים לגדול בו וגם בתאונות אישיות אני לא חושב שנראה את התמונה הזאת ברבעונים הבאים.

אז עשיתי את הסריקה ברמת הענפים, אני בסיכום אולי אחדד עוד כמה נקודות, אני רוצה להתעסק עם נושא ההוצאות. בנושא ההוצאות אז קודם כל מראש באנו עם תוכנית עבודה הרבה יותר, הרבה יותר מאתגרת בתחום ההוצאות, בנוסף תקופת הקורונה אפשרה לנו לבצע הפחתות בהוצאות גם בצד כוח אדם בשורה ארוכה של פעולות שעשינו, חלקם בתקופת הקורונה, חלקם ימשיכו איתנו לכל השנה, ימשיך איתנו הלאה כמובן, והנושא של הטיפול בספקים, ברבעון הזה אתם רואים את הגידול של כעשרה מיליון שקלים בהוצאות אני מזכיר לכם שבעה מיליון מתוכם זה הנופש שלקחנו גם את החלק של העובדים עלינו, יש את השפעת ה-DAC, אלה שני המרכיבים המרכזיים שמסבירים את ההוצאות ברבעון הזה, וכמובן כשמסתכלים בתוך הדריל דאון אז יש לנו גידול בהוצאות פחת כי אנחנו ממשיכים להשקיע בטכנולוגיה ונמשיך לעשות את זה, אנחנו מאמינים בזה, אלה ההשפעות העיקריות שאנחנו רואים, אולי קצת גידול בשיווק,  פועל יוצא של השקות וקמפיינים שאנחנו עושים.
סך כל בעולם הזה של ההוצאות אני אופטימי שהחברה יודעת לנהל את זה בצורה הדוקה ועושה את כל הצעדים שהיא צריכה לעשות.

אם אני אלך לסיכום מלמעלה, אז קודם כל שוק ההון ביצע ריקאברי מאוד יפה ומאוד חיובי, במספרים של כמעט ארבעים מיליון שקלים בין סוף רבעון ראשון לעכשיו לתמונה עכשיו, זה דבר ראשון וזה חיובי, ראיתם את ההשפעה על זה ברבעון הזה.
בחודש מאי אנחנו חווים כבר חזרה הדרגתית, בחלק מהמקומות חזרה מאוד יפה, אנחנו רואים כבר שיעורי מכירות והיקפי מכירות נאים מאוד, לא כמו שהיה לפני הרבעון אבל מאוד מעודד.

אנחנו רואים שהלקוחות מתחילים להבין, כי הם רוצים לשמור על הארנק שלהם, שהם צריכים לבדוק יותר ולא צריך להיות רק אצל הסוכנים, או באחוזים גדולים ואנחנו רואים תנועה של פניות אלינו כדי לבדוק ולראות איך אפשר להוזיל את עלויות הביטוח ומבחינתנו זה אוקיינוס גדול שאנחנו רוצים להיות שם. על ההוצאות דיברנו ואני מחדד את הנושא של השכיחות או הירידה בנסועה שתשפיע ברבעון השני, הייתה לה השפעה קטנה ברבעון הראשון בגלל השבועיים האחרונים, ההשפעה הזאת מבחינתנו קוזזה מול אותה פרמיה בחסר שרשמנו ברבעון הראשון, פרמיה בחסר זו אותה מתכונת חישוב בהוראת הרגולטור שאם מגיעים לאיזשהו קומביינד רשיו אז אתה צריך לשמור רזרבה עודפת.

אם אני רוצה להסתכל קדימה על המשך השנה או על המשך הדברים האלה, אז בענף חובה ראינו את השיפור ברווח החיתומי, אני מאוד מקווה שהוא ימשיך איתנו גם הלאה, אנחנו עושים את כל הצעדים. חיים ובריאות אתם רואים את הצמיחה שלנו ואתם רואים את התמונה היפה, אותו דבר בענף דירות ואני גם רוצה להאמין שהטיוב שאנחנו עושים ברכב רכוש, שיעורי החידושים הגבוהים שלנו, הבידול המוצרי שאנחנו עושים, רמת השירות שלנו תאפשר לנו להמשיך להרוויח ברכב רכוש, ואם אני מנטרל את החד פעמיים שהיו אז מה שהיה לנו ברבעון הזה מאוד דומה לרבעון האחרון באלפיים ותשע עשרה.

להגיד מה יהיה המקרו של המשק קטונתי, אני חושב שלצד אותה האטה כלכלית שהמשק והעולם חווים נפתח לנו עולם שלם של הזדמנויות שאנחנו צריכים לקחת אותו, חלקו כבר אנחנו לוקחים, חלקו אנחנו נמשיך לקחת בתוך התמונה הכוללת.

לסיכום או לקינוח מבחינתי, ביטוח ישיר ידועה כאחד המעסיקים הטובים במשק, השנה השתפרנו שלושה צעדים קדימה, שלוש מקומות למעלה וזכינו בדירוג של בי.די.איי ודה מרקר ואנחנו מקום שלישי בדירוג המעסיקים, משהו שאנחנו מאוד גאים בו ורוצים לשמור קדימה.
אז עד כאן הסקירה שלי, תודה רבה ואנחנו עוברים לשאלות ותשובות אנחנו לרשותכם, רונית ואני.

מזכירה:    קובי שאלה ראשונה, האם אתה יכול להרחיב בנושא טיוב התיק ואיפה זה עומד.

קובי:    הוותיקים שצופים בשיחות האלה זוכרים שהבנו לפני כשנה שיש לנו בתוך התיק לקוחות שהם לא תורמים לרווחיות ואפילו מריעים את הרווחיות שלנו, התחלנו בשורה ארוכה של צעדים שאנחנו מבצעים אותם בהדרגה כדי לטייב את התיק, אני חייב להגיד שיש חברות בשוק שעשו את זה כבר בעבר וראו את התוצאות, אנחנו כמעט כל חודש צעדים נוספים לעשות, אני רק אתן לכם דוגמאות אם עד לפני שנה שיווקנו חודשיים במתנה לכולם, אין את זה יותר, אין שש עשרה אחוז הנחה לכולם יותר, יש הנחות מדויקות הרבה יותר דיפרנציאליות. 

הידקנו את החיתום הפרטני, הוספנו עוד תהליכי בקרה ממוקדים, אנחנו משתמשים הרבה יותר בדאטה שלנו, בכלל זה סיפרתי לכם על כל עולם ההשקעות בטכנולוגיה בעולם הדאטה אצלנו שהולך ומתפתח, כל הדברים האלה עוזרים לנו לעשות את טיוב התיק, טיוב התיק זה לא תהליך שגומרים אותו בכמה חודשים וגם לא בשנה, זה תהליך ארוך שייקח להערכתי את כל עשרים ואולי יגלוש גם כפי שאמרתי לכם בעבר לעשרים ואחת, אבל זה מהפעולות היותר חשובות והרווחיות חשובה לי על הכמות, זה על הטיוב.

מזכירה:    לגבי ענף חיים הצגתם צמיחה יחסית יפה, תוכל לדבר על הפוטנציאל של מוצר זה.

קובי:    קודם כל הפוטנציאל זה אוקיינוס כחול, תראו את שוק הביטוחי חיים במדינת ישראל, את הגדלים מה שיש במגדל, הראל, הפניקס או שאר המתחרים שלנו, זה אוקיינוס כחול.
אנחנו עובדים בביטוחי חיים בשלושה מסלולים, יש את הריסק הטהור שאנחנו או בקרוס סייל מול הלקוחות שלנו או בפניות של לקוחות באופן ישיר אליהם, מוכרים להם ריסק טהור, אנשים מבינים שזה מוצר שהם צריכים להבטיח למשפחתם את רמת החיים.
ויש לנו את מוצר הביטוח חיים למשכנתא, פה אנחנו עובדים בשני מסלולים עם צמיחה מאוד גבוהה מה שאנחנו קוראים משכנתא ישירה, אלה שמגיעים דרך הפרסום הישיר שלנו ויש משכנתא דרך הסוכנויות של הבנקים, אלה שלושת המסלולים, זה ענף לצמיחה אנחנו צומחים בו, ענף חשוב, ענף רווחי מבחינתנו, על אף השינויים ברגולציה שיתקע את התמחור, ואני גם יכול להגיד דיברנו על זה רבעונים קודמים, אני לא מדבר על זה ברבעון עכשיו כי מה שעשינו בתוך עולם השימור והירידה בשיעורי הביטולים כבר זה פחות משהו שאני צריך לדבר ברבעונים האלה.

מזכירה:    שאלה נוספת, מבקשים להרחיב על התחרות שגורמת לירידת הפרמיה ברכב, מי המתחרים שפוגעים הכי חזק?

קובי:    תחום הרכב, כמו כל תחום הביטוח, הוא תחרותי, יש ארבעה עשרה חברות ביטוח בשוק, נושא הרכב עלה יותר לכותרות התחרות מהסיבה שהחברות המסורתיות הבינו שמה שביטוח ישיר זה הם מקום מצוין, ולכן אנחנו רואים תנועה מעולם הסוכנים לעבודה ישירה של החברות המסורתיות ושם אנחנו מרגישים את התחרות בעיקר, מצד שני יש את האוקיינוס הגדול של הסוכנים שמה שנקרא ההזנה מגיעה גם מהעולם שלהם, ויש את החברות החדשות שאני, זה פחות דרמה בעיניים שלנו בעולם התחרות אבל כמובן כולם עושים טוב, אני מעריך את שהפעולות שלנו לטיוב, התמחור הדיפרנציאלי שלנו, השימוש שלנו בדאטה מביא לנו כלים מאוד יפים בתוך עולם התחרות, אבל זה לא סוד המחירים ירדו בערך מתחילת אלפיים ושמונה עשרה אנחנו חווים תהליך הדרגתי של ירידה במחירים, הוא כבר מואט, הוא כבר כמעט נעצר, הקורונה קצת החזירה אותו אני רוצה לקוות ולהאמין שהצעדים שאנחנו עושים אצלנו בבידול, בערך המוסף שאנחנו נותנים ללקוחות, באיכות שאנחנו נותנים אנחנו יודעים להתמודד היטב עם התחרות הזאת ובעצם אנחנו אלה שעשינו את התחרות בסיבוב הראשון, אנחנו נדע לעשות את זה הכי טוב גם עכשיו.

מזכירה:    האם צפוי להערכתך שינוי בעלות ביטוחי המשנה לקראת השנה הבאה?

קובי:    וואו, זאת שאלה אני חושב הכי מורכבת, קודם כל אין לי עוד מושג להגיד לכם.
מצד אחד מבטחי המשנה בכל העולם נהנו מחלק מהירידה בסיכונים, חלק אחר אולי של מבטחים ביטוחי בריאות או דברים כאלה ספגו, בקיצור אין לי מושג מה יהיה.
אבל רק לחדד את התשובה, זה שעד סוף עשרים עשרים אנחנו עם ביטוחי משנה, חוזים חתומים כל הביטוחים שלנו צריכים להתחדש בתחילת שנה הבאה וכמובן מה שיושב אצלנו כבר בעולמות החיים והבריאות אז מה שנמכר זה רץ איתנו באותם תנאים בכל חיי הפוליסה.

מזכירה:    שאלה נוספת, אנחנו עמוק בתוך הרבעון השני, תוכל לתת קצת צבע לגבי איך הדברים נראים בפרמיות ובהשקעות?

קובי:    בהשקעות אמרתי, אנחנו ראינו ריקאברי מאוד יפה של כמעט ארבעים מיליון שקלים ביחס למינוס שלושים ושתיים שהיינו, אני שם את הדיסקליימר, זה לא כולל את הנכסים הלא סחירים, קרנות, נדל"ן אבל התמונה בשוק ההון חיובית ואני לא צריך להגיד לכם, הנושא וזה נושא של שוק ההון, אמצע רבעון תמונה חיובית.
נושא של מכירות, אז אפריל כמובן היה חודש מאוד מאתגר במכירות, היה את כל שאר ההשלכות של האולמות תצוגה, מגרשים, חברות מימון רכבים, משכנתאות, טרנזאקציות בדירות, כל הדברים שהם צמתים ליצירת טריגר לביטוח, אפריל לא היה. מחודש מאי בצורה הדרגתית אנחנו רואים את החזרה, וזה כמובן סימן מעודד, שאר הדברים אמרתי,  התייעלות מאוד עמוקה ורצינית שאנחנו עושים וכמובן ירידה בשכיחות נסיעה והירידה המשמעותית בפניות למוקד התביעות שלנו מסוף מרץ דרך אפריל, וגם עכשיו אנחנו עוד לא חזר למספרים טרום הקורונה.

מזכירה:    ושאלה אחרונה, האם החברה שוקלת מעבר לעבודה מהבית מה שנקרא מודל היברידי, והאם מעבר כזה יאפשר לכם לחסוך בהוצאות?

קובי:    קודם כל אנחנו עבדנו גם טרום הקורונה, לפחות המטה שלנו, מאות עובדים יום בשבוע מהבית, אין לי ספק ויש כבר יש צוותים בחברה שלומדים את הנושא הזה ומגבשים הצעה, שהפרופורציה בית עבודה תשתנה ותהיה יותר עבודה מהבית, אין לי ספק שכל מהלך כזה שנעשה וכמובן נעשה אותו בהרבה שכל יאפשרו גם חיסכון בהוצאות, לנו יש ניסיון מצוין, גם לנו וגם לעובדים ניסיון מצוין מהחודשיים האחרונים, משיטת העבודה אבל אני חייב להגיד מהצד השני לא יהיה פה חמישה ימי עבודה מלאים מהבית, בזה אני לא מאמין, זה יהיה איזשהו איזון בית עבודה.
אם אין עוד שאלות אז תודה רבה, ניפגש בסוף הרבעון השני שוב פעם, הרבעון השני יושפע מהרבה מאוד השפעות של קורונה וכולי תקווה שבהמשך הרבעונים כבר נחזור לשגרה מלאה, תודה רבה.


-  סיום שיחה  -